KonkurranseNM

NM Innendørs i Trondheim

Godt Esther skrev denne teksten, da resultatlistene ikke var greie å forholde seg til.

Da var innendørs NM gjennomført, denne gangen hos NTNU i Trondheim. Ikke alle kom seg dit, noen måtte dessverre stå over på grunn av sykdom eller skader.
Men de som dro, viste god innsats. Som seg bør og hør kommer et NM med både gode og noen skuffende resultater tross innsats. Det er ikke alltid like lett å dra positiv energi ut av en konkurranse situasjon som NM, og roergometer displayet kan være nådeløs når ikke formen er helt på topp. Alle fikk seg i alle fall med seg viktig konkurranse erfaring sånn midt i den ellers traurige vintersesongen. Noen personlig beste noteringer og medaljer ble det også!
Ann Ayame Yasuda var først ute av alle CR-roere, og klarte en fin 5. plass med tiden 4:10,7. 1000m er en uvant distanse på ergometer for våre U15 juniorer – i testukene er det vanligvis kun 60s. Så da ble dette ny pers.
Så var det U17 jentenes tur. Her ble Rakel Bryhni kun slått av Cornelia Riis fra Bærum, og fikk dermed sølv, og ny pers på 8:05,1. Også Ylva presterte bra med ny pers hun også, tiden ble 8:10,2. Marit hadde ingen erfaring med 2000m, så her ble det en ny opplevelse og en fin start med 8:50,2.
I herrer U17 ble det et sølv. William Alexander Bakken rodde inn til en fin ny pers på 7:00,5 og andre plassen, men også Cornelius V Økern og Benjamin H Hagen fikk fine plasseringer med 6. og 7. plass og perser på hhv 7:19,1 og 7:20,3.
I U19 herrer var CR’s eneste representant Isak Bryhni. Tøff konkurranse i denne klassen, med noe særs store gutter i tidlig vekst. Isak klarte seg ok, ingen ny pers dessverre, men en grei 9. plass.
Henrik Solstad, som egentlig fortsatt er junior, valgte heller starte i lettvekts senior klassen. Dessverre satt en kneskade stopper for gjennomføringen, og Henrik måtte stå av.
Også i herrer U23 ble det nye pers. Våre ferske 2004 seniorer fikk bryne seg på de andre 2004 gutta, og Jostein Thon perset på 6:38,1. Han fikk bronse i belønning. Jacob Hagen måtte nøye seg med en noe sur 4. plass. Ingen ny pers her rett etter sykdom i jula.
Tyra Eklo Hjemdal og Oline Brune Skorgevik var 2 av 2 som prioriterte å ro i U23, men fikk starte samtidig med seniorene. Oline vant U23 duellen og tok 1. plassen. Den fortsatt noe uerfarne og nå første års senior tangerte persen med tiden 7:35,4. Også Tyra rodde et solid løp rett etter en sykdomsperiode, men var nok et stykke unna toppformen.
Andreas, selv om han er fortsatt U23, valgte å starte i senior klassen for å få bra matching og å få målt seg mot eliten og de andre på rekruttlaget. Dessverre gikk data-systemet adundas 500 m etter start i løpet, og ble det umulig å se hvordan man lå an i forhold til de andre i løpet. Det satt kanskje en demper på muligheten for å hente ut de ekstra sekundene på slutten, men tiden 6:19,5 var ikke langt unna persen. Det hold til en grei 11. plass.
Også Birgit Skarstein, som vel har lagd skiene på hylla, startet i år i innendørs NM. Den spesiallagde sete-konstruksjonen for roergometer var noe herk å få med seg, og det ble en åtte timers tur med tog og signalfeil fra Oslo S. Men første plass i PR1 ble det for Birgit. Gledelig utvikling å spore hos Stavanger jenta i PR2 (som vel kan sies å være PR 1,5) som slo Brigit på tid.

På slutten av dagen ble det rodd stafett 4x500m. Spektakulær med masse folk rund romaskinene, mye rop og heiing, og stor potensial for rot i vekslingene. Men vi klarte oss bra.
I U15 stafett sammen med to Bærums jenter og Hedda fra Ormsund ble det til gull i dameklassen. Her ble det et spennende løp mot gutte-lagene som rodde samtidig – jentene slo nesten samtlige men måtte nøye seg med en tredje plass overall (gutter og jenter sammenslått) i U15