Junior Roskole, start 7. mai 2024

ROSKOLE FOR VOKSNE: SE LENGER NED PÅ SIDEN

Er du mellom 12 og 18 år og er interessert i å begynne å ro? Da er Christiania Roklubs roskole for deg! På roskolen vår lærer du grunnleggende roteknikk, ord og uttrykk, sikkerhetsregler og hvordan båtmateriell behandles. Kurset går over fire uker med instruksjon på tirsdager og torsdager. Du må være svømmedyktig for å kunne delta. Etter endt kurs kan du ro med våre andre erfarne roere og etter hvert kunne delta i konkurranser (regattaer).

Bilde fra NM i roing på flattvann

Oppmøtetid og sted

Roskolen starter 7. Mai kl 17.00 med oppmøte i treningstøy ved båthuset vårt på Bogstad. Vi er ferdige til ca kl 19.00. Deretter blir det instruksjon på tirsdager og torsdager til samme tid i totalt fire uker. Den første dagen starter vi med grunnleggende teknikk på romaskin samt opplæring i håndtering av materiell. Så er et ut i båt på vannet! All aktivitet vil foregå ved og på Bogstadvannet med utgangspunkt i båthuset vårt der.

Hvordan melde seg på?

Send en mail til per.stoerseth@gmail.com om at du vil melde deg på. Deltakeravgiften er på kr 2000,-. Den betales på VIPPS til Christiania Roklub # 708411. Hvis du vil fortsette etter roskolen melder du deg inn og betaler kontingent og treningsavgift. Kontingent er kr 1200,- per år, men deltagere på roskole på våren gis 50% rabatt på medlemskontingent det samme året. Treningsavgift er kr 2500,- per år for aktive roere på Bogstad. Treningsavgift gir tilgang til utstyr (båt og årer) og treningsfasiliteter, samt at CR dekker evt startkontingenter i regatta.

Klær
Det viktigste er at klærne er nokså tettsittende slik at ikke tommel eller åre henger seg fast i tøyet når du ror. Kompresjonstøy er f.eks topp. Treningstøy som passer til sykling passer stort sett også fint til roing.  Sko eller sandaler bør tåle litt vann og bør kunne tas av lett. Du bruker dem bare når du bærer båten ned til bryggen. Det er fastmonterte sko i båtene.

Medlemskap
Etter ro-skolen håper vi du synes det har vært gøy og velger å fortsette i Christiania Roklub. Vi kan tilby et aktivt miljø med store utviklingsmuligheter.

Roteknikk

I roing er teknikk ekstremt viktig, du kommer ingen vei hvis du spenner fra og årene ikke er i vannet, eller om du ikke har balanse. Roing handler om å trene for å få perfekt teknikk, og det er en av grunnene til at det er så gøy for man blir aldri helt utlært! Under følger noen videoer du bør se på før du møter opp på roskolen. Det tar under 10 minutter å se begge videoene. Klikk på linken for å se.

Correct Rowing Technique

Essential Sculling Technique for rowers

Kontaktperson og spørsmål

Har du spørsmål eller ønsker å melde deg på? Ta kontakt med Per Størseth på per.stoerseth@gmail.com eller send en sms til 411 76 160

Bilde fra konkurranse i coastal-roing

Medlemskap

Vi ønsker selvfølgelig at du skal få lysten til å fortsette og bli en del av oss i CR.

Les mer om medlemskap

TUR OG MOSJONSROING FOR VOKSNE

Er du interessert i å begynne å ro?

Da kan Christiania Roklubs roskole for voksne være noe for deg! På roskolen lærer du grunnleggende ro-teknikk, ord og uttrykk, sikkerhetsregler og hvordan båtmateriell behandles. Kurset går over en weekend og deretter fire uker med instruksjon en kveld pr uke. Du må være svømmedyktig for å kunne delta. Etter endt kurs er du velkommen på vannet sammen med våre erfarne roere og etter hvert vil du kunne delta på lengre turer i Oslofjorden i Coastelbåter eller lagbåter.

Det er et godt ro-miljø på Kongen og stort aldersspenn i gruppen.

Oppmøtetid og sted

Roskolen gjennomføres 4. og 5. mai på Kongen (Frognrestranda 2), med oppstart kl. 10.00 begge dager.

Vi begynner med gjennomgang av grunnleggende teknikk på romaskin samt opplæring i håndtering av materiell. Så er det ut på vannet. All aktivitet vil foregå i Frognerkilen og ved klubbhuset på Kongen.

Kostnad

Deltakeravgiften er på kr 2300,-.

Du melder deg på ved å sende e-post til: roskole@christianiaroklub.no  Den betales på VIPPS: Christiania Roklub # 708411, etter at du har sendt mail. Vi håper du blir med videre, og melder deg inn i klubben og betaler kontingent og treningsavgift. Kontingent er kr 1200 per år, men deltagere på ro-skole på våren gis 50% rabatt på medlemskontingent det samme året dersom de melder seg inn. Treningsavgift på kr. 1250,- på Kongen gir tilgang til utstyr (båt og årer) gode treningsfasiliteter også innendørs (med organisert trening høst og vinter), og sosialt samvær i vår torsdags-cafe på Toppen.

Klær
Det viktigste er at klærne er rimelig tettsittende slik at ikke tommel eller åre henger seg fast i tøyet når du ror. Treningstøy som passer til sykling, passer stort sett også fint til roing.  Sko eller sandaler bør tåle litt vann.

Medlemskap
Etter ro-skolen håper vi du synes det har vært gøy og velger å fortsette i Christiania Roklub. Vi kan tilby et aktivt og sosialt miljø med store opplevelser på Oslofjorden.