140 års jubileumArrangementerKlubbenKongen

Flott feiring av CR 140 år!

Den 15. mai var det 140 år siden klubben ble stiftet og det var stor feiring på Kongen i nydelig varmt sommervær. Det hele startet med at selveste Kampen Janitsjar spilte opp og marsjerte over broen med ordføreren i spissen. Utenfor Kongen ventet i overkant av 100 finpyntede medlemmer og rovenner, klare for å feire den kjære klubben vår.

Etter en mini-konsert på plenen, spilte korpset Christiania-sangen og alle stemte i.

Styreleder Erling Storm ønsket velkommen og introduserte ordfører Marianne Borgen. I sin tale satte hun fokus på betydningen av frivillighet. Hun kunne også avsløre at det var en jentedrøm som ble oppfylt da hun fikk marsjere i spissen for Kampen Janitsjar.

Ordførerens tale (PDF)

Det ble også foretatt dåp av Plenen som fra nå skal hete Hannibal Feghts plass, ved ordfører og styreleder i fellesskap.

I sin tale lanserte også Erling Storm den nye boken "Huset Kongen" som Jon Mobråten har skrevet ferdig til jubileet.

For sin flotte innsats ble Birgit Skarstein tildelt hedersbevisningen Boye Schlytters plakett, som «Utdeles for god sportsånd utvist av CR medlemmer under utøvelse av eller til fremme av roidretten»

Her kan du lese styreleder Erling Storm sin tale (PDF)

Klikker du en gang på bildene i galleriet under blir de større, dobbeltklikk for enda større.

Kveldens toastmaster Bjørn Lindholt leste noen utvalgte tekster fra den nye boken, som kan kjøpes i CR-butikken for kr 275,-

Han introduserte idrettspresident Tom Tvedt og president Hans Jørgen Arvesen i Norges Roforbund som begge holdt som hilsningstaler.

Så var det servering av sushi som Lerøy velvillig hadde sponset.

I peisestuen ventet bløtkaker og kaffe, som kunne nytes inne eller ute på balkongen. Også på toppen var det servering og flott å kunne sitte ute på takterrassen i varme været.

Siste punkt på det offisielle programmet var jubileumsregattaen. CR hadde inbudt naboklubbene, men bare NSR kunne stille med lag. Det lå an til en reprise etter Åpningen i april. Masters besatte begge båtene, NSR med bare menn i båten, samt 14 år yngre mannskap. Da er det bra med handicap for å få en rettferdig konkurranse. Løpet ble spennende og denne gangen vant CR med ca 30 cm!

Da er det bare å glede seg til 150-års jubileet om 10 år!