KonkurranseMasters

Mastersherrene sanket medaljer i Sarasota

Årets World Master Regatta ble arrangert i Sarasota, en by på vestkysten av Florida. World Master er «verdensmesterskapet» for veteraner, masterroere, som arrangeres i september hvert år. Her har vi fått en fin  rapport fra Torstein Rekkedal

I masterroing kan man delta fra det år man fyller 27 og så lenge man lever og er motivert. Vår eldste deltaker, Tor Ahlsand på 87 år stilte i 7 løp. Christiania Roklub har en stor mastergruppe. I de to foregående mastermesterskapene, henholdsvis i København (2016) og i Bled, Slovenia (2017) var vi blant de aller største klubbene når det gjaldt deltakere og antall starter.

Når årets mesterskap ble arrangert i USA, var vi noen færre, men stilte likevel mannsterkt, bokstavelig talt. Den 24. september dro vi i samlet tropp med Norwegian til Fort Lauderdale, 15 menn i alder 57 til 87 år. I tillegg var Tone Pahle der, både som leder i FISAs Master Comission og som deltaker for CR. Fra Norge stilte i år kun CR med 15 roere, Drammens Roklubb med 3 roere og Bestumkilen Roklubb med 1.

Selv om arrangementet var noe mindre når det ble arrangert i USA enn når det arrangeres i Europa stilte rundt 3000 roere til start i 151 ulike klasser av båttyper og aldersgrupper.
Benderson Park i Sarasota er et stort park- og rekreasjonsområde i utkanten av byen. Roanlegget er det flotteste vi har sett, og skal også være det fineste roanlegget i USA. Arrangementet startet torsdag morgen 27. september, og det gikk nye starter hvert 3. minutt fra torsdag morgen til lørdag kveld, og søndag formiddag ble det arrangert mixløp med menn og kvinner i de ulike båttypene.

Vi bodde samlet på et hotell like ved banen, noe som gjorde at vi også kunne hygge oss i sosialt samvær etter at dagens konkurranser var gjennomført. Totalt stilte vi i 22 løp i rene CR-lag i tillegg til at mange av våre roere deltok i kombinasjonslag med andre klubber nasjonalt og internasjonalt. Totalt startet CR-roere i 35 løp.

Som tidligere kan vi være stolt av resultatene det ble til sammen 11 seire, 3 seire av rene CR-lag og 8 seire av lag med en eller flere CR-roere.

Foto øverst: Laget som vant åtter alder 70-74 år, fra CR: Iver Høy, Øyvin Brøymer, Stein Randsborg, Helge Refsum og Jan Edvard Thygesen

Iver Høy etter seieren i singelsculler alder 65-69 år

Øyvin Brøymer og Iver Høy etter seieren i dobbeltsculler 65-69 år

Tor Ahlsand stroket den internasjonale kombinasjonsåtteren i alder over 80 år